ABA terapijaABA (Applied Behavioral Analysis) ir uz pierādījumiem balstīta pieeja izpratnei par uzvedību un to, kā uzvedību ietekmē apkārtējā vide. ABA terapijas principi un metodes ir ļoti plaši pētītas un pierādītas neskaitāmos zinātniskos pētījumos, atzītas par efektīvām nozīmīgam skaitam dažāda vecuma cilvēku gan vēlamās uzvedības palielināšanā (piemēram, jaunu prasmju apguve), gan nevēlamās uzvedības samazināšanā (piemēram, dusmu lēkmes). ABA terapijas efektivitāti bieži nosaka tās intensitāte. Ieteicamais stundu skaits nedēļā ir 10-40. Tāpēc nozīmīga loma ir speciālista sadarbībai ar klienta ģimeni vai citām aprūpes personām. Agrīnajā intervencē pirmajās konsultācijās tiek izvērtētas bērna prasmes dažādās jomās, balstoties uz izvērtējuma rezultātiem, tiek sastādīti mērķi, ar kuriem tiek strādāts noteikts laika periods, piemēram 3 mēneši. Terapijas procesa gaitā tiek rakstīta programma ar izmantoto procedūru aprakstiem, lai nepieciešamības gadījumā ar tām var strādāt citas iesaistītās personas, piemēram ģimenes locekļi vai speciālisti izglītības iestādē. Terapijas gaitā tiek vākti un analizēti dati, lai izvērtētu progresu un to vai izvēlētās metodes nodrošina labus rezultātus. Viena no svarīgākajām pamatnostādnēm ABA terapijā, ir izveidot labu kontaktu ar bērnu un darīt lietas, kas bērnam ir patīkamas un interesantas. Terapeita mērķis ir kļūt par bērna draugu un personu, ar ko bērns labprāt vēlas sadarboties ne tikai rotaļās, bet arī darbā pie galda. Lai kļūtu par ABA terapeitu, vispirms jāapgūst teorētiskā bāze (kursu veidā) un praktiskās iemaņas, kur pieredzējušu un sertificētu ABA terapeitu – supervizoru uzraudzībā, tiek apgūtas ļoti plaša spektra praktiskās zināšanas, dažādas procedūras un metodes. Ja speciālists nolēmis sertificēties, tad jāsavāc noteikts skaits praktisko stundu supervizora uzraudzībā, kā arī jāiegūst maģistra grāds saistībā ar sociālajām zinātnēm. ABA terapijā izmantoto metožu klāsts ir ļoti plašs, tāpēc šajā nozarē izglītošanās notiek arī pēc apmācību beigām vai sertifikāta iegūšanas. |
Profesionālo karjeru uzsāka ABA jomā kā ABA asistents SIA “ABA Baltija” (“Lauvas skola”) no 2021. līdz 2023. gadam. 2022. gadā izgājis Pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu Lietišķās uzvedības analīzes pamatprincipi (ABA) (55 akad. stundas). 2024. gadā ieguva profesionālo bakalaura grādu veselības aprūpē un ergoterapeita kvalifikāciju, un kopš 2023. gada praktizē kā ergoterapeits. 2025. gadā ieguva sertifikātu ergoterapijas specialitātē. 2024-2025. gadā nodrošināja agrīnās intervences ergoterapeita pakalpojumu daudzfunkcionālajā centrā “Solis augšup”. Šobrīd strādā daudzfunkcionālajā centrā “Atver durvis Betānijā” (dienas aprūpes centrā, sociālā rehabilitācija bērniem) un ABA terapijas centrā "Lauvas skola". Kopš 2025. gada Dāvis ir pasniedzējs Rīgas Stradiņa universitātē un valdes loceklis Latvijas Ergoterapeitu asociācijā. Dāvis strādā gan ar bērniem ar AST, UDHS un citām diagnozēm (vecumā no 3 līdz 18 gadiem), gan ar pieaugušajiem ar AST un garīgās attīstības aizturi. Viņu interesē AST, UDHS, garīgās attīstības aizture, pediatrija un seksualitātes apmācība jauniešiem un pieaugušajiem ar AST.
2011. gadā Rīgas Stradiņa universitātē iegūts profesionālais bakalaura grāds veselības aprūpē un ergoterapeita kvalifikācija. 2015. gadā pabeigts Latvijas Universitātes Medicīnas fakultātes tālākizglītības kurss Montessori medicīniskajā pedagoģijā. Paralēli apgūtas profesionālās apmācības Lietišķās uzvedības analīzē (ABA) mācību centrā „Mūsu saulainā pasaule!” Maskavā. 2019.gadā Latvijas Universitātē iegūts izglītības zinātņu maģistra grāds pedagoģijā.
No 2011. līdz 2015. gadam ergoterapeita prakse bērnu internās rehabilitācijas programmā NRC „Vaivari”, RPBJC „Imanta” un PVAC „Ziepniekkalns”. No 2015. līdz 2017. gadam uzvedības analītiķa un ergoterapeita privātprakse Latvijas Autisma centrā. Kopš 2018.gada daudzfunkcionālo centru “Solis Augšup” un “Atver durvis Betānijā” līdzdibinātāja. Podkāsta “Par un Ap” autore (confidentstep.lv).
Bērnu sasniegtie rezultāti ir mans dzinējspēks turpmākai izaugsmei un profesionālajai pilnveidei. Esmu priecīga, ja ar savām zināšanām un pieredzi varu veicināt bērnu pilnvērtīgāku, patstāvīgāku un priecīgāku dzīvi!
Profesionālo karjeru sācis ergoterapijas jomā kā students un praktikants. Pabeidzis bakalaura studijas 2025. gadā, turpinot profesionālo izaugsmi, īpaši padziļināti apgūstot lietišķo uzvedības analīzi (ABA). Viņam vienmēr bijusi dabiska un viegla saskarsme ar bērniem, kas arī noteica izvēli specializēties pediatrijas jomā. Darbs ar bērniem sagādā lielu gandarījumu, īpaši redzot viņu progresu un prieku par sasniegumiem. Īpaši ieinteresēts darbā ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem (AST), uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu (UDHS), kā arī garīgās attīstības aizturi, pievēršot uzmanību ergoterapijas lomai šo personu ikdienas dzīves kvalitātes uzlabošanā.